Het nieuwe coronavirus grijpt diep in ons dagelijks leven in. Wat betekent het Covid-19 virus eigenlijk voor onze huisdieren? En wat betekent deze uitzonderlijke situatie voor reserveringen op Pawshake?
Kan een huisdier ziek worden van het coronavirus?
Dat het nieuwe coronavirus enorm besmettelijk is van mens tot mens is inmiddels duidelijk. Maar zijn ook onze huisdieren vatbaar voor Corona? Volgens het RIVM is daar geen bewijs voor en kan je huisdier niet ziek worden van het Covid-19 virus.
Kan een huisdier het coronavirus verspreiden?
Er zijn geen aanwijzingen voor dat huisdieren het coronavirus kunnen verspreiden. Het officiële advies is dan ook dat we 'gewoon' met onze huisdieren om kunnen blijven gaan. We kunnen onze huisdieren normaal verzorgen en ook jijzelf of iemand anders kan gewoon je hond uitlaten.
Wel kan het virus in een uitzonderlijk geval terecht komen op een huisdier. Het huisdier wordt er niet ziek van en wordt ook niet besmettelijk. Toch is het advies om wel de hygiënemaatregelen zoveel mogelijk in acht te nemen (handen wassen)
Ook wordt aan coronapatiënten geadviseerd om zo min mogelijk direct fysiek contact te hebben met het huisdier (aaien, laten likken). Als je in thuis-quarantaine zit kun je je hond het beste door iemand anders laten uitlaten.
Lees meer actuele informatie over huisdieren en het Coronavirus op de website van het RIVM
Mijn vakantie is geannuleerd. Kan ik mijn Pawshake-reservering ook annuleren?
Pawshake reserveringen hebben een vrij coulant annuleringsbeleid. In veel gevallen krijg je het volledige bedrag teruggestort, maar let goed op wat voor annuleringsbeleid er van toepassing is. Als je een reservering annuleert, heb je recht op 50% of 100% teruggave van het reserveringsbedrag, afhankelijk van het moment van annuleren en van het annuleringsbeleid van de oppas. Als je de reservering pas annuleert ná de start van de boekingsperiode, dan heb je geen recht meer op terugbetaling.
In de meeste gevallen kun je een reservering zelf annuleren.
Het annuleringsbeleid kan per oppas verschillen. Kijk voor het annuleringsbeleid van jouw oppas op zijn/haar oppasprofiel. Er zijn twee opties:
Flexibel annuleringsbeleid: Volledige terugbetaling wanneer het baasje voor 12:00 uur ’s middags tot 1 dag voor aanvang van de reserveringsperiode annuleert. Indien later (maar vóór aanvang) dan heeft het baasje recht op 50%. Annuleren tijdens de reserveringsperiode geeft geen recht op terugbetaling.
Standaard annuleringsbeleid: Volledige terugbetaling wanneer het baasje voor 12:00 uur ’s middags tot 7 dagen voor aanvang van de reservatieperiode annuleert. Indien later (maar voor aanvang) dan heeft het baasje recht op 50%. Annuleren tijdens de reserveringsperiode geeft geen recht op terugbetaling.
De diensten 'hondenuitlaatservice' en 'dagopvang hond' hebben altijd een flexibel annuleringsbeleid.
Ik weet nog niet of mijn vakantie doorgaat, maar ik wil wel alles geregeld hebben voor mijn huisdier. Wat moet ik doen?
Als je een vakantie wilt plannen, is het verstandig er rekening mee te houden dat je een oppas nodig hebt. Zeker in de zomermaanden kan het behoorlijk druk zijn en zijn veel oppassers volgeboekt. Met Corona zullen meer mensen bijvoorbeeld vakantie in eigen land reserveren, maar dan zullen er alsnog oppassers nodig zijn.
Als een boeking nog niet definitief gereserveerd is dan loop je het risico dat jouw oppas uiteindelijk niet meer beschikbaar is als je op vakantie gaat. Zonder definitieve reservering ben je ook niet beschermd met de Oppasgarantie (die jouw beschermt tegen last-minute annuleringen door de oppas.) Het is daarom verstandig om wel een reservering te maken.
Een reservering bij een oppas is pas definitief als deze betaald is. Op dat moment heb je ook de zekerheid dat de oppas voor jou beschikbaar blijft, en je bent beschermd met de Pawshake Garantie. Wij bewaren het geld en betalen de oppas pas na een succesvolle reserveringsperiode uit. Mocht je vakantie geannuleerd worden, dan kun je jouw oppas ook annuleren.
Let daarbij wel goed op het annuleringsbeleid van de oppas. Wordt je vakantie toch geannuleerd, zorg dan dat je ook tijdig je Pawshake oppas annuleert zodat je het reserveringsbedrag terugkrijgt.
Ik ben dierenoppas. Moet ik nog ergens rekening mee houden?
Als oppas bij Pawshake kun je deze periode annuleringen verwachten. Daarbij geldt dan jouw eigen annuleringsbeleid, check dus even of deze nog up-to-date is en informeer je gasten over jouw annuleringsbeleid.
De boekingen die wel doorgaan kun je gewoon uitvoeren. Zorg wel voor de juiste hygiënemaatregelen: was je handen voor en na de overdracht van het huisdier, geef geen handen aan je gasten maar lach en zwaai daarvoor in de plaats :-)
Ik ben ziek en ik blijf voorlopig thuis. Hoe geef ik mijn hond toch genoeg afleiding?
Als je meer binnenhuis bent omdat je bijvoorbeeld thuis werkt of in thuisquarantaine zit, dan is dat een mooie mogelijkheid om binnen hersenwerk voor honden te doen.
Honden worden niet alleen moe van beweging, maar ook van nadenken, snuffelen, speuren en spelen. Je kunt bijvoorbeeld snoepjes verstoppen in huis, in een snuffelmat, een handoek of in wc-rolletjes. Ook kun je een echte hondenpuzzel aanschaffen. Zorg dat het hersenwerk niet te lang duurt, dat je hond succes behaalt en er vooral veel lol in heeft! Soms duurt het een tijdje voordat hij het door heeft, bouw het steeds met een paar minuutjes op en prijs je hond uitbundig als hij het 'spelletje snapt'!
Wil of kun je zelf niet meer naar buiten, dan kun je altijd een hondenoppas reserveren die als uitlaatservice jouw hond mee uit wandelen neemt. Op die manier krijgt je hond toch genoeg beweging terwijl jij rustig thuis kunt uitzieken. Zorg ervoor dat je voor, tijdens en na de overdracht van de hond de hygiënemaatregelen goed in acht neemt zoals handen wassen en ook het wassen van de items van je hond (riem, halsband, etc).
Ik heb nog meer vragen. Waar kan ik terecht?
Heb je nog vragen over je reservering, over Pawshake of over Pawshake en het coronavirus? Onze klantenservice staat voor je klaar.